ויקיפדיה – אנציקלופדיה מקוונת או מלכודת של הנדסת תודעה?

נתחיל מהשורה התחתונה: רוב מכריע של המידע הקיים בוויקיפדיה בעברית הוא מידע מהימן שעומד בסטנדרט הגבוה שהמיזם מציב לעצמו.

בנוסף, במקומות בהם המידע אינו עומד בסטנדרטים, רוב גדול מבין העורכים הפעילים במיזם עושים מאמצים גדולים לתקן ולשמור על המיזם כמקור אמין.

על החשיבות של ויקיפדיה כמקור מידע לא צריך להרחיב, אבל בכל זאת, קצת מספרים כדי להמחיש עד כמה המיזם הזה נחשב למוקד ידע אליו מגיעים כשרוצים לגשר על פער במידע. 

הגרף הבא מציג את מספר הצפיות היומי ב-1,000 הערכים המובילים של כל יום.


שימו לב לזינוק בצפיות עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", כשביום השני למלחמה נרשמו מעל 1.5 מיליון צפיות בערכים המובילים. זה קורה כי הרבה אנשים מחפשים מידע מתי שנוח להם, ולא רק מתי שהוא משודר בכלי התקשורת המסורתיים.

גם הפיקים האחרים בגרף אלו ימים בהם התרחשו אירועים משמעותיים. בחלק מהמקרים מדובר על מוות של אשיות מפורסמת, בחלק על התפתחות פוליטית משמעותית ובחלק אירועים בעולם.

אחרי שמבינים שהשימוש במיזם עולה באירועים משמעותיים, ברור לגמרי למה יש גורמים שרוצים לנצל את ההזדמנות הזו כדי להשפיע על התודעה ולנסות לעצב את התפיסות של משתמשי המיזם בהתאם לאינטרסים שלהם.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנסיונות האלו היא חינוך לקריאה ביקורתית. 

באמצעות מספר כללים בסיסיים, יכולים הקוראים להבין האם הם נהנהים מערך שנכתב באנציקלופדיה מקוונת או שהם קוראים מידע שנכתב במטרה להשפיע על התודעה:

  1. האם המידע מגובה במקורות מהימנים ומוכרים? הכתיבה בוויקיפדיה צריכה להיות מגובה במקורות מידע ולא להישען על "מחקר מקורי" כפי שמכונה כתיבה ללא מקורות במיזם. במידה והערך אותו אתם קוראים דל במקורות, יש להתייחס למידע המופיע בו במידה מסויימת של ספקנות ולחפש סימוכין נוספים שיתמכו בכתוב. לקריאה נוספת על איכות מקורות המידע בוויקיפדיה, לחצו כאן.
  2. מה קורה בדף השיחה של הערך? לכל ערך יש "מאחורי הקלעים" שנקרא דף שיחה. בדף זה מתנהלים דיונים בנוגע לערך, לתוכן שיופיע בו, הניסוחים המדויקים ועוד. לעיתים, בוודאי כאשר מדובר על ערכים אקטואליים, הדיונים בדף השיחה הם חלק בלתי נפרד מהערך עצמו וכוללים מידע לא פחות חשוב מהמופיע בו.
  3. האם ניסוח הערך מאוזן או מוטה? ערכים שעוסקים באנשים למשל, אך כוללים רק סופרלטיבים או רק ביקורת, מבלי להביא תמונה מלאה. ערכים שעוסקים באירועים משמעותיים שהתרחשו אבל מתבלים עם תיאורים מופרזים לחיוב או לשלילה.
  4. מתי הייתה העריכה האחרונה בערך? לכל ערך בוויקיפדיה יש תיעוד של היסטוריית העריכה. מבט במידע הזה יכול לסייע להבין האם מדובר על ערך מעודכן ויציב יחסית, ערך שנמצא במלחמות עריכה או ערך שמוזנח ולא מעודכן מספיק.
  5. האם יש תבנית בראש הערך? תבניות המידע בוויקיפדיה נועדו לסייע לקוראים לזהות בקלות ערכים בהם מתרחשים אירועים שונים. כך למשל, יש תבנית המתריעה על ערך לגביו מתנהל דיון חשיבות (דיון שנועד לקבוע האם לערך יש חשיבות אנציקלופדית), תבנית המתריעה על מחסור במקורות בערך, תבנית המתריעה על ערך שדורש שכתוב ועוד. לקריאה נוספת על סוגי התבניות, לחצו כאן.

ואם בכל זאת קראתם מידע שלדעתכם לא עומד בסטנדרטים הראויים לוויקיפדיה או שנדרשת בחינה נוספת, אתם מוזמנים לדווח עליו כאן ואני אעביר אותו לעורכים וותיקים שמסייעים לשמור על המיזם.

ככל שיותר משתמשים במיזם יקפידו על הכללים וידווחו על הטיות, כך המיזם יהיה נקי יותר ועורכים שבאים במטרה לעשות בו שימוש להנדסת תודעה יתייאשו ויחפשו אפיקים אחרים להשקיע בהם את זמנם.